Vliv teploty chromatičnosti autožárovek pro přední světla na jízdní vlastnosti
V době přelomu 20. a 21. století převládaly na trhu žárovky s wolframovým vláknem, zářivky a rtuťové či sodíkové výbojky a tam byla barva světla již předem dána. Nebylo zkrátka příliš na výběr. Dnes je situace jiná a je třeba se této problematice alespoň v hrubých rysech věnovat a porozumět ji. Tento parametr určuje, do jaké míry se budeme cítit spokojeni v souvislosti s denními cykly práce a odpočinku, vliv osvětlení totiž hraje v tomto smyslu podstatnou roli.
Lidské tělo se přizpůsobuje prostředí, kde žije. Tělesné biorytmy rozpoznají, v jakém zeměpisném pásmu se nacházíme, zda je léto nebo zima, a především rozlišují den a noc, a to velice citlivě, s přesností na minuty. Nejlépe jsou na tom lidé, kteří si toto uvědomují a dodržují pravidelný spánkový režim – pravidelně ulehají do postele a vstávají. Dochází při tom k hormonálním změnám, a jestliže tento proces narušíme, uvnitř těla dochází k chaosu, buňky se špatně regenerují, rychleji stárneme, onemocníme a předčasně umíráme.
Pomoci si můžeme sami vhodným osvětlení, resp. jeho barvou. Nesnažte se ráno přinutit vstávat pod rozsvícenou zářivkou s chladným namodralým světlem, dojde při tom k adrenalinové zátěží, a to vám neprospěje. Přizpůsobte svůj ranní pochod vycházejícímu slunci, jehož barva světla je zhruba 2800 K, tedy poměrně teplá. Stejně tak navečer sviťte teplými odstíny barev 3000 – 3500 K. Teprve s vzrůstající intenzitou denního světla přidávejte na teplotě chromatičnosti směrem k chladným odstínům, které vás udrží v bdělém stavu jak v kanceláři, tak i při manuální práci.
Jakou zvolit teplotu chromatičnosti pro světlomety v automobilu
Pro silniční provoz platí stejná pravidla, jako při svícení v domácnostech a na pracovištích. Dnes mají na výběr i řidiči motorových vozidel rozdílnou barvu chromatičnosti halogenových žárovek do patic H4 nebo H7 https://www.lightpark.cz/autozarovky-pro-predni-svetla/?par=oznaceni-ece|h7, musí se pouze rozhodnout, zda je pro ně vhodné ostřejší studené světlo, které zvyšuje bdělost a zlepšuje reakce osoby za volantem, anebo se přiklonit k variantě teplejšího odstínu, který je vhodný především do méně frekventovaného provozu, a který spíše snižuje hladinu vypětí a stresu.